Besiruošiant egzaminams, kartais kyla minčių - kaip būtų galima viską atsiminti ir išmokti greičiau.
Prisiminiau filmą “Matrica”, kur Tomui Andersonui/Neo įvairios žinios buvo tiesiog įrašytos į smegenis, kaip kad mes dabar instaliuojame programas į savo kompiuterius.
Tada kilo klausimas: kaip būtų su mokyklomis ir (arba mano dabartinėje situacijoje) universitetais? Ar kiekvienas galėtų būti mokslininku tiesiog “susiinstaliavęs” viską, kas žinoma matematikoje, fizikoje, chemijoje, <insert-other-science-name-here>? Kiek laiko truktų mokslai mokykloje, universitete? Ar išnyktų tokios savokos kaip talentas? Genijus? Ar mokslo progreso ir pažangos kreivė taptų vertikali?
Pasibandysiu atsakyti sau į šiuos klausimus…
- Kaip būtų su mokyklomis ir universitetais? Kiek laiko truktų mokslai ten?
Manyčiau, kad mokykla - liktų, tačiau laikas joje - sutrumpėtų. Kodėl liktų? Nes žmonėms reikia ugdyti socialinius įgūdžius. Sakote įsirašyt galima? Galima, bet visi tuomet turės beveik vienodas patirtis ir bendravimo įpročius - pavirstume mašinomis - visi bendrautume vienodai, ir būtume kaip mašinos. Be to mokykloje mezgasi pirmos draugystės, meilės, formuojasi asmenybė… Argi galima to atsisakyti?
O sutrumpėtų mokslai dėl to, kad visgi pradinėse klasėse reikėtų mokytis savarankiškai, ir tik po to būtų galima pradėti kažką įrašinėti makaulėn dėl to, kad… na turbūt esate matę filmus, kai kokie nors čiabuviai iš kolonistų atima šautuvą ir bando juo “užtvatyti” įsibrovėlį. Metafora
nežinau ar supratote, bet pradinukas turbūt nežinotų ką daryti su duomenų ir informacijos pertekliumi.
O universitetai? Dėmesio - manau irgi neišnyks, ir mokslai manau truktų tiek pat. Na gerai, gal vos vos trumpiau. Kodėl? Skaitykite žemiau…
- Ar kiekvienas galėtų tapti mokslininku tiesiog “susiinstaliavęs” viską, kas žinoma matematikoje, fizikoje, chemijoje…?
Negalėtų!
Ilgesnis atsakymas: paprasčiausiai negalėtų ir viskas. Dar ilgesnis: mokslininkas nebūtinai turi žinoti viską, mokslininkas turi mokėti panaudoti tuos duomenis kuriuos turi (mano pasiūlytoje situacijoje “suinstaliuotus”). Mokslininko darbas (mano akimis) - apskritai, ne daug žinoti, o išrasti. Iš to ką turi išspausti viską kas įmanoma, kad sužinotų dar. Čia kaip LEGO - gali turėti maišus, kibirus, dėžes detalių, bet jeigu neturėsi vaizduotės… fantazijos… tai viskas taip ir liks dėžėse , nerealizuota.
Būtent todėl universitetai neišnyks. Universitetai mokys panaudoti tas žinias, mokys mąstyti.
- Ar išnyktų tokios sąvokos kaip talentas? Genijus?
Talentais tikriausiai galėtų būti kiekvienas, nes kas yra talentas - natūralus gebėjimas atlikti tai, ką geba ne kiekvienas. Įsirašysi ir gebėsi, tačiau terminas genijus (”genijus - žmogus turintis išskirtinius intelektualinius sugebėjimus ir vaizduotę”) niekur nedings ir prasmės nepraras - genijais taps tie, kurie mokės iš to ką žino padaryti kažką naujo. “Sintezuoti” informaciją.
- Ar mokslo progreso ir pažangos kreivė taptų vertikali?
Vertikali netaptų, bet turbūt ryškiai pakiltų, kadangi reikėtų mažiau laiko įsisąvinti jau žinomai informacijai.
Ir galų gale, aš labai abejoju, kad mūsų atmintis ir smegenų talpa - begalinė, kadanors kas nors sugestų. Ir tikiuosi numirti iki tada, kai žmogus pradės biologiškai jungtis su kompiuteriais, nes mano nuomone - žmogus yra žmogus, kompiuteris yra kompiuteris, ir kartais reikia tiesiog mokėti džiaugtis tuo, kad sužinai kažką naujo. O sužinojus - neklausti dėstytojo “kur tai galima pritaikyti?”, o pačiam ieškoti pritaikymo būdų, tik tada kiekvienas galėsime pasijusti - nors ir mažu, bet - išradėju.



21 Sau 08
10:56
Tekstas iš įdomus ir provokuojantis. Dėl pirmos dalies pilnai sutinku. Didesnės abejonės kyla dėl talentų ir genijų. Vertinant tokį scenarijų reiktų įvertinti kokią reikšmę mūsų formavimesi turi pastangos? Tas juodas darbas, skaitymas, informacijos paieška ir pan.?
Juk būtent tai formuoja charakterį, mūsų užsispyrimą, tikslo siekimą. Ar neves tas lengvas kelias prie degradacijos? Pvz. filmas “Beždžionių planeta”? Ar lengvai gaunamas daiktas nebus per “pigus”? Be to jei bus tai įmanoma, natūralu, kad bus įmanomas ir dirbtinis intelektas. Ir kam tuomet iš vis ką nors daryti? Beje toks tokia idėja pateikta knygoje F. Pohl ir J. Williamson “Laiko dainiai”, tik ji ten neišrutuliota.
21 Sau 08
15:03
Juliau, truputi ne į temą, bet noriu tau padėkoti.
Labai smagu, kad dar yra žmonių kurie nemala š, mokosi ne dėl popiergalio, o dėl to, kad nori kažko _patys_ pasiekti. Dabar sesija, ir man darosi baisu, kai aplinkui matau tik durnių voliojančius asilus, nesugebančius net nusirašinėjant gauti daugiau 6, ypač iš tų dalykų, kurie yra tikrai svarbūs mano specialybei. Iš kitos pusės- yra tokių, kurie nemato toliau knygų ir sėdėjimo paskaitose.
O tu sugebi ne tik dirbti, studijuoti (manau, kad neblogais pažymiais), rašyti nuostabų blogą, bet dar randi laiko ir žuvytėms!
Taip ir toliau!
p.s. gal norėtum pabandyti “kurti” video blogą? Buvo visai įdomu žiūrėti Justino Beinoriaus įrašus.
21 Sau 08
17:17
Idomi tema ir logiski samprotavimai. Zmonija dar nezino kaip tokie dalykai paveiktu zmogu, kaip individa. Jau su fizinio kuno klonavimu pastebeta, kad tai tik kuno, kaip paveikslo (vaizdo), išorės nukopijavimas ir dar kol kas ne toks švarus, kad tas kūnas (korpusas
) išliktų tiek pat gyvybingas kaip ir orginalas. Panašiai ir su žiniomis. Jei jos savaime pasidaro žinomos “įsiuvimo” būdu, bet individas neturi žinių sisteminimo įgūdžių, kurie dabar susiformuoja tų žinių įgavimo metu, tai ir neturės sugebėjimo jas panaudoti. Tai galiu pagrįsti tokiu samprotavimu.

Kai kurie išradimai žmonijai buvo žimomi anksčiau ir netgi, sakykim, nuo dievo ar adomo ir ievos, bet tik artimiausiais amžiais žmonija tai atrado iš naujo, kai suprato kur tai gali būti pritaikoma. Šiaip daugelis, o gal net ir visi, išradimų yra nusižiūrėta iš pačios gamtos. Tai matė kiekvienas atėjęs į šį pasaulį, bet ne kiekvienas atrado. Todėl mokymo įstaigos bus reikalingos visados, bet mokys galbūt žinių taikymo, sintezės ar pritaikymo, o svrbiausia kaip su jomis išgyventi.
Beje manau, kad ne kiekvienam ta pati porcija žinių būtų pakeliama psichologiškai, gal net ir fiziškai…
Va būtų įdomesnė technologija, kad atsirastų ale “googlas”, kuris suteiktų galimybę gauti momentaliai reikiamą žinių kiekį reikiamoje srityje, kad tereiktų susikoncentruoti į savo idėjos realizaciją. Bet čia kils klausimas - kokia informaciją derėtų pateikti - ar tik su “laiminga” pabaiga ar visą, jei visą, tai kaip ją visą paimti iš kiekvieno individo?
HOMOCYBERSAPIENS ?
21 Sau 08
20:07
[...] egzaminus kyla įvairių minčių. Sepa norėtų susiinstaliuoti į smegenis visą dėstomą medžiagą ir svarsto, o kaip tada [...]
21 Sau 08
21:59
Gediminai - pilnai sutinku, jei viskas bus taip paprasta, tai degraduoti bus dar paprasčiau…
Seklį morka - ačiū už malonų komentarą, iš ties pamatęs jūsų niką jau tikėjausi kokio nors provokuojančio komentaro, kaip kad anksčiau.
Darbas ir studijos ryja daugiausiai laiko, žuvytėms priežiūra - 5-15min kasdien ir valanda (kas antrą) savaitgalį - vandens pakeitimui. Visas džiaugsmas - kasdien didelis gyvas gražus paveikslas…
O dėl video blog’o, prisipažinsiu - svarsčiau tokią galimybę, bet: neturiu filmavimo įrangos (fotikas su puse minutės filmavimo - sucks), neturiu kur filmuoti (mano kambario kampas labai nykus, būtų gerai nuosavas butas
). Tad kolkas reikia apsiriboti tekstu.
Vėgėlys - labai gerai papildei mano mintį, ačiū.
21 Sau 08
23:29
jo, davai daryk video bloga! butu visai idomu pazhiuret
21 Sau 08
23:36
Jūs įsivaizduojat tokį straipsnį video-blog’o pavidale?
Aš įsivaizduoju…. Sekmadienio popietė su Algimantu Čekuoliu.
Nesijaučiu pasirengęs taip ilgai šnekėti taip rimtai.
25 Sau 08
18:10
Mano nuomone tu daukur stipriai stipriai neteisus. Pvz. “Būtent todėl universitetai neišnyks. Universitetai mokys panaudoti tas žinias, mokys mąstyti.” ka duoda universitetas? lietuviskas ypac tik daug daug teorijos. Na bet sakykim ir mąstyti mokina. Tuomet mokina kas? Tos pacios paskaitos, kurias beje turetu but galima taip pat irasyti kaip ir kita info. Beto manau atsirastu kazkas panasaus ne tik i buka ziniu uzrasyma, bet ir mokinima mokintis, t.y mąstyti.
25 Sau 08
19:06
Nežinau, aš savo studijomis nesiskundžiu (pradžioje skundžiausi, bet paskui SUPRATAU).
O šiaip apibendrinus, BaRDaK nesupratau komentaro tavo
Sakai aš daug kur neteisus, pacituoji mane: “Universitetai mokys panaudoti tas žinias, mokys mąstyti”, paskui pasakai tą patį: “Beto manau atsirastu kazkas panasaus ne tik i buka ziniu uzrasyma, bet ir mokinima mokintis, t.y mąstyti.”
Biškį pasimečiau, čia gal raidės mano ne tos buvo…
01 Vas 08
20:22
Universitetai mokys panaudoti tas žinias, mokys mąstyti.
…
right/…